Het is heel goed denkbaar dat je (a) tevreden klanten hebt en dat (b) die klanten over een behoorlijk netwerk beschikken. Waarom zou je die twee gegevens niet combineren? Het restaurant waar ik laatst zo goed gegeten heb, wil ik immers met alle plezier bij jou aanbevelen.

Raar om een referentie te vragen?

Alweer enige tijd geleden, tijdens een open verkooptraining, discussieerden we hierover. De deelnemers vonden het maar een raar idee. Aan een tevreden klant te vragen of deze je misschien bij een relatie zou willen introduceren? Nog geen maand later komt één van de deelnemers enthousiast naar mij toe. Hij verkoopt disposables (o.a. operatie handschoenen) aan ziekenhuizen. Toen hij een compliment van een klant ontving en hem vervolgens vroeg om hem ergens te introduceren, pakte de klant zonder problemen de telefoon en belde een collega van een ander ziekenhuis. Met zo’n mooi podium was de afspraak snel gemaakt. Het resultaat: een mooi jaarcontract! Deze deelnemer had zijn cursus geld dubbel en dwars terugverdient, vertelde hij enthousiast!

Probeer het gewoon eens!

Nieuwe ideeën en methodes voelen in het begin altijd even onnatuurlijk. En dat geldt ook voor het vragen voor een aanbeveling of introductie. Maar tenzij koude acquisitie jouw hobby is, raad ik je aan om echt eens werk van introducties en aanbevelingen te maken.

Om een duurzame stroom van aanbevelingen op gang te houden moet je wel goed zorgen voor diegene die jou willen aanbevelen.
 
Tips:

  • Bedank je relatie met een telefoontje of een kaart
  • Hou je relatie tot en met de afsluiting op de hoogte van de voortgang
  • Probeer een win-win situatie te creëren. Bijvoorbeeld door jouw klant ook ergens aan te bevelen
  • Vier het succes gezamenlijk. Bijvoorbeeld door jouw relatie en de nieuwe klant voor een lunch uit te nodigen
  • Organiseer een event waar jouw tevreden klanten en prospects elkaar ontmoeten

 

Christiaan Knopper

Een greep uit onze opdrachtgevers

cms/images/customers/Ball.png
cms/images/customers/Eneco_logo.png
cms/images/customers/ICM-logo-z-pay-off-370x211.png
cms/images/customers/Logo-Oranjedak.png
cms/images/customers/Van_Duijnen_transparent.png
cms/images/customers/dentaid-logo-imatge-gran.png
cms/images/customers/eight-lakes-logo-complete.png
cms/images/customers/flash.png
cms/images/customers/joulz.png
cms/images/customers/lister.png
cms/images/customers/logo-Dolmans-nieuw.png
cms/images/customers/sponsor-livewords.png
cms/images/customers/telecom_PNG.png
cms/images/customers/van-duynen.png
cms/images/customers/verdouw.png
cms/images/customers/vomi.png