Een (mis)sion statement

In Management // on November 30th, 2012 // by // No comment

Tijdens trainingsactiviteiten valt het steeds vaker op dat de deelnemers, die veelal de commerciële ruggengraat van een organisatie vormen, geen idee hebben wat de mission statement van hun eigen organisatie is. Dat is opmerkelijk, want juist commerciële mensen worden regelmatig geconfronteerd met de vraag; “waarom zou ik zaken met jullie moeten doen”. Een vraag waarvan de kern van het antwoord uit de mission statement zou moeten komen.

Op basis van deze constatering vraag je je dan direct af; is een mission statement nu noodzakelijk voor een succesvolle organisatie? Of is het terecht een onderbelicht management instrument? Het antwoord is even simpel als ontnuchterend. Als je geen duidelijke koers geeft loopt iedereen een andere kant op! En dat is iets dat je als management niet wilt! Veel mission statements zijn echter zo wollig dat niemand er wat mee kan. We horen het aan en gaan vervolgens weer gewoon aan het werk. Onderweg naar alle windrichtingen waarvan alle individuele medewerkers denken/hopen dat deze de juiste is…

Waaraan dient een mission statement te voldoen:

  • Een mission statement (missie) vertelt wat je bedrijf is, wat je doet, waar je voor staat en waarom je het doet, op een wijze die enthousiasmeert!
  • Het dient op een overtuigende en eenvoudig te begrijpen wijze geformuleerd te zijn.
  • Het moet kort genoeg zijn om het voor iedereen mogelijk te maken om het te reproduceren. De meest effectieve mission statement is maximaal 3 à 4 zinnen lang.
  • Een mission statement is uniek. Kijk bij het opstellen gerust naar mission statements van andere bedrijven, maar verzeker jezelf ervan dat jouw mission statement niet die van een ander is.
  • Klop in het mission statement niet op je borst; niemand maakt indruk door te vertellen over zijn/haar kwaliteiten, service of betrouwbaarheid.
  • Zorg dat er conform het mission statement gehandeld wordt (ook hier heeft het management een voorbeeldfunctie)
  • Zorg dat je werkelijk gelooft in je mission statement. Als je dat niet doet is het een leugen. En dat zullen je klanten en werkwerkers snel ontdekken.

Omdat een missie toch een lange termijn denken weergeeft, mag je best een droom hebben! Een doel dat je wilt bereiken maar wat nog ver buiten het haalbare ligt. Maak het gerust het hoogst haalbare. Hetgeen waarvan je nu nog alleen maar kan dromen! Het frappante is dat deze dromen na een paar jaar realiteit geworden zijn. Een paar voorbeelden:

  • Martin Luther King die op 28 August 1963 in Washington zijn speech geeft voor een rechtvaardig Amerika: “I have a dream…..”
  • Kennedy die z’n natie vrijheid door technologisch lijderschap voorspiegelt in zijn speech: “We are going to the Moon”

Er zijn nog veel voorbeelden van dromen die werken. Maar pas op! Helaas hebben wij sterk de neiging om onze dromen in te ruilen voor Nederlandse nuchterheid. We polderen alles tot redelijkheid. Hiermee sturen we, nog voordat we begonnen zijn om onze droom te realiseren, al aan op een compromis. Onze cultuur werkt als een passiedemper, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

Sta eens stil bij de mission statement van Walt Disney “to make people happy”. Wat betekent dit voor het management en voor de individuele medewerker…..?

Share this on: Facebook // Twitter // Delicious // Digg // Reddit // Stumbleupon

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

copyrigth 2012 CK-Motion
Top